تاریخ انتشار : شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۰۴
کد خبر : 3730

توضیحات مشاور قالیباف درباره مخالفت ها با طرح شفافیت آراء/ رئیسی مخالف است یا قالیباف؟

توضیحات مشاور قالیباف درباره مخالفت ها با طرح شفافیت آراء/ رئیسی مخالف است یا قالیباف؟
مجلس پس از کنار گذاشتن طرح شفافیت آرا، شفافیت قوای سه‌گانه را در دستور کار قرار داد. این طرح پس از کش و قوس‌های فراوان نهایتا به دیوار هیات عالی نظارت برخورد کرده و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دلیل مخالفت را گلایه‌مندی رئیس‌جمهور و نبود زیرساخت عنوان کرده است.

کاندیداسنج | حمد‌سعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس  در گفت وگو با فرهیختگان اظهار داشت:

آقای قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس موافق طرح شفافیت آرا بود. به همین دلیل نیز خود آقای قالیباف آن طرح را امضا کرد درحالی که روال عرفی این است که روسای مجلس هیچ طرحی را امضا نمی‌کنند. اما این طرح را خود ایشان به‌عنوان اولین نفر امضا کرد. برای تامین نظر نمایندگان اصلاحاتی روی طرح اعمال شد و نهایتا با رایزنی‌های بسیار گسترده نزدیک به دو سوم نمایندگان به آن رای دادند و تنها سه رای کم داشت. نزدیک به دو سوم نمایندگان موافق شفافیت آرا نمایندگان بدون اشاره به بقیه بخش‌ها بودند و اعتقاد این بود که پس از تصویب شفافیت آرا می‌شود به سراغ دیگران نیز رفت.

 

همه نمایندگان در زمان انتخابات وعده شفافیت نداده بودند و عده‌ای از آنها مخالف بودند. در ماجرای کسب دو سوم آرا که تنها سه رای کم داشت فضایی در مجلس ایجاد شد که بیشتر نمایندگان متاثر از آن فضا نظرشان این شد که اگر قرار است شفافیت در مجلس اتفاق بیفتد در بقیه جاها نیز همین اقدام باید صورت گیرد. یک طیفی مثل آقای قالیباف مخالف این امر بودند. اما بالاخره مجلس است دیگر اما علی‌رغم رایزنی همه به این امر راضی نبودند و این امکان وجود داشت که پس از رای‌گیری مجدد تعداد موافقان از دفعه اول هم کمتر شود چراکه بسیاری از نمایندگان موافق شفافیت نیز نظرشان این بود که همه شفاف شوند. اینجا این اتهام مطرح شد که مجلس می‌خواهد با طرح شفافیت قوای سه‌گانه کاری کند که شفافیت کلا تصویب نشود. مساله این بود که این اتهام درست نبود.

 

این غلط است که همه تصمیمات مجلس به آقای قالیباف ربط داده شود و این توقع درست نیست که ایشان بتواند حتما دو سوم نمایندگان را قانع بکند. این توقع در مورد نزدیک به دو سوم نمایندگان محقق شد و تنها سه نفر مخالف بودند؛ اگر آقای الیاس نادران در مخالفت با شفافیت آرا صحبت نمی‌کرد این طرح تصویب شده بود. آقای نادران که شنیده‌ام رای موافق هم به شفافیت قوای سه‌گانه داده است در آن جلسه به‌عنوان مخالف صحبت کرد و سه رای برای تصویب طرح کم آمد. شخصی مثل آقای نادران که در آن مقطع اعتبار قابل توجهی در فراکسیون انقلاب داشت می‌توانست تاثیر‌گذار باشد. پیش‌بینی نمی‌شد که فردی مثل ایشان بخواهد از طرح انتقاد کند.

 

نکته اصلی این است که مجلس یازدهم در عین حال که آقای قالیباف در آن دارای نفوذ است نمایندگانی مخالف ایشان را در خود جای داده است که در انتخابات مجلس تهران با او در یک لیست قرار داشته‌اند. اینکه توقع داشته باشیم 290 نفر نماینده مجلس را باید آقای قالیباف مدیریت کند غلط است.

 

آقای بهادری جهرمی می‌گویند دولت موافق است. اگر دولت موافق است پس چرا آقای آملی‌لاریجانی استدلال مخالفت رئیس‌جمهور را مطرح می‌کند. اگر دولت مخالف است پس تکلیف صحبت‌های آقای بهادری جهرمی چه می‌شود. من نمی‌دانم ماجرا چیست و این را باید از خود آنها پرسید.

 

طرح شفافیت قوای سه‌گانه در همین مجلس تصویب می‌شود اما به این شرط که مجمع در بررسی آن سریع‌تر عمل کند. از این مجلس بگذرد دیگر شفافیت قابل تصویب نیست. پیش‌بینی من این است که در مجلس بعدی تنوع و تکثر بیشتری وجود دارد و جریان آقای لاریجانی در مجلس قوی‌تر می‌شود و اگر شفافیت در این مجلس تصویب نشود بعید می‌دانم در مجلس بعد به تصویب برسد./ اقتصادنیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.