تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
کد خبر : 6678

قاسم محبعلی:

قاسم محبعلی: ترامپ احتمالا با چند درصد بالاتر از بایدن پیروز خواهد شد

قاسم محبعلی: ترامپ احتمالا با چند درصد بالاتر از بایدن پیروز خواهد شد
یک دیپلمات پیشین درباره چشم انداز انتخابات آمریکا گفت: با این شرایط که رهبران حزب دموکرات از بایدن حمایت کرده اند احتمال وجود دارد که بماند، او تا اینجا عقب نشینی اش را نشان نداده است. اگر چه یکی از بحث ها این است که کاملا هریس جای او را بگیرد ولی زمان می گذرد و هر چه به انتخابات نزدیک شوند و بایدن در استانه انتخابات کناره گیری کند فرصت لازم برای کسب رای عمومی وجود ندارد.

کاندیداسنج| یک دیپلمات پیشین درباره چشم انداز انتخابات آمریکا گفت: با این شرایط که رهبران حزب دموکرات از بایدن حمایت کرده اند احتمال وجود دارد که بماند، او تا اینجا عقب نشینی اش را نشان نداده است. اگر چه یکی از بحث ها این است که کاملا هریس جای او را بگیرد ولی زمان می گذرد و هر چه به انتخابات نزدیک شوند و بایدن در استانه انتخابات کناره گیری کند فرصت لازم برای کسب رای عمومی وجود ندارد.

آقای قاسم محبعلی  در پاسخ به این سوال که با توجه به مناظره ای که بین بایدن و ترامپ در هفته گذشته برگذار شد بسیاری از کارشناسان عقیده دارند آقای بایدن آن طور که باید موفق نبود و احتمال جایگزینی وی وجود دارد. با توجه به این موضوع چقدر احتمال دارد فرد دیگری جایگزین بایدن شود؟ آیا دموکرات ها موفق به شکست دادن جمهوری خواهان خواهند شد؟ اظهار داشت: امکان منتخب شدن کاملا هریس وجود دارد. در صورتی که ایشان اعلام کند یا حزب دموکرات بگوید که به دلیل کهولت سن رییس جمهور نمی تواند به وظایف اش عمل کند، این احتمال قوت می گیرد اما با توجه به اینکه رهبران حزب دموکرات از بایدن حمایت کرده اند این احتمال ضعیف است. خانم کاملا هریس و دیگران هم شانس چندانی ندارند. بعید است که کاملا هریس بتواند در برابر ترامپ عملکرد قابل قبولی نشان بدهد. هم محبوبیت بالایی ندارد و هم توانایی های لازم برای حضور در برابر ترامپ را ندارد.

وی افزود: بایدن دچار کهولت سن شده و درگیر فراموشی می شود. ترامپ نیز فردی حراف است و مقابله با او در مناظره ها سخت است. رای آقای ترامپ در میان جامعه محافظه کار آمریکا رای ثابتی است این جامعه مخالف جهانی شدن و مخالف مهاجرت هستند و در همکاری های بین المللی کارشکنی دارند، ترامپ در میان این طیف رای ثابت دارد اما رای دموکرات ها این طور نیست. با سیاست هایی که بایدن در سال های اخیر داشت دموکرات ها دچار چند دستگی شده اند. جریان چپ در آمریکا علاقمند نیست با این سیاست ها به آقای بایدن رای بدهد از این رو با ادامه این روند شانس دموکرات ها در انتخابات پیش رو کم است.

وی در مورد اینکه آیا بایدن می تواند علی رغم مخالفت ها در عرصه انتخابات بماند؟ یا حزب دموکرات باید ایشان را تایید کند؟ گفت: باید پشتوانه بایدن حزب دموکرات باشد تجربه نشان داده است که دموکرات ها و احزاب کوچک دموکرات شانسی ندارند مگر اینکه حزب بزرگتر از آن ها حمایت کند. کاندیدای نهایی حزب دموکرات در کنوانسیون های حزبی مشخص می شود. مراحلی وجود دارد ابتدا در ایالت ها رای گیری می شود و کسی که کرسی های لازم را در کنوانسیون حزبی به دست بیاورد در نهایت در جلسه حزبی در کنوانسیونی که برقرار می شود به عنوان کاندیدای حزب مطرح می شود و این امکان وجود ندارد که فردی بتواند به طور مستقل رای بالایی بیاورد. رییس جمهور یک رای عمومی و یک رای پایه الکترال لازم دارد که اعضای کنگره و سنا و سه نماینده شهر واشنگتن هستند. از این رو بعید است کسی که کاندیدای یکی از این دو حزب نیست بتواند این آرا را کسب کند.

محبعلی در مورد اینکه آیا اقای بایدن تا پایان رقابت ها می ماند؟ گفت: با این شرایط که رهبران حزب دموکرات از ایشان حمایت کرده اند احتمال وجود دارد که بماند. او تا اینجا عقب نشینی اش را نشان نداده است. اگر چه یکی از بحث ها این است که کاملا هریس جای او را بگیرد ولی زمان می گذرد و هر چه به انتخابات نزدیک شوند و بایدن در استانه انتخابات کناره گیری کند فرصت لازم برای کسب رای عمومی وجود ندارد.

ترامپ با چند درصدی بالاتر از بایدن پیروز خواهد شد

وی در مورد اینکهدر صورت حضور بایدن در رقابت ها احتمال پیروزی ترامپ چقدر است؟ اظهار داشت: آقای ترامپ با چند درصدی بالاتر از بایدن پیروز خواهد شد، برخی ایالت ها چرخشی محسوب می شوند شش ایالت معروف هستند و رای ثابت ندارند. برخی ایالات ها رای ثابت دارند ولی رای ۶ ایالت چرخشی است و تعیین کننده نتیجه انتخابات هستند. فعلا اقای ترامپ بالاتر است. اگر پرفورمنس آقای بایدن بهتر شود و یا کسی با کارآمدی بیشتر جایگزین شود وضعیت فرق خواهد کرد.

ترامپ می تواند تصمیماتی بزرگ و پر هزینه بگیرد

این دیپلمات پیشین در مورد اینکه آیا ترامپ در صورت پیروزی در رقابت های ریاست جمهوری با توجه به حضوری ۴ ساله در کاخ سفید این توانایی را خواهد داشت که تغییراتی مهم ایجاد کند یا خیر؟ تصریح کرد: روسای جمهور در دوره دوم خود ریسک بالاتری دارند چون مساله آن ها انتخاب شدن و رای گرفتن نیست از این رو از کاهش رای خود نمی ترسند و ریسک بیشتری دارند. ترامپ به پوتین نزدیک است و می تواند تغییراتی مهم در جهان و در خاورمیانه ایجاد کند. با توجه به اینکه به نظر نمی رسد جنگ غزه پایانی داشته باشد و احتمال گسترش به لبنان وجود دارد و مساله ایران نیز مطرح است، ترامپ می تواند تصمیماتی بزرگ و پر هزینه بگیرد یا کشور های دیگر مجبور شوند در برابر سیاست های امریکا تصمیماتی مهم بگیرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.