تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶
کد خبر : 3549

مجلس دوازدهم چه اولویت هایی باید داشته باشد؟

مجلس دوازدهم چه اولویت هایی باید داشته باشد؟
یک نماینده مجلس گفت: تعامل به معنی پذیرش بی‌قید و شرط هرآنچه دولت گفت، نیست. خوب است که مجلس و دولت همدل باشند و سعی کنند مسیر را بر یکدیگر هموار کنند اما اینکه فرضا دولت بخواهد دستوری بدهد و مجلس آن را اجرا کند، این حالت درست نیست زیرا اصل تفکیک قوا را زیرسؤال می‌برد.

کاندیداسنج | مهم‌ترین اولویت‌های مجلس دوازدهم چه باید باشد؟ پاسخ به این پرسش می‌تواند چشم‌انداز روشنی برای مردم نیز ایجاد کند تا بتوانند انتظارات درستی از نامزدهای انتخاباتی داشته باشند و هم در انتخاب آنها دقیق‌تر عمل کنند.

 

محمدصالح جوکار، نماینده مجلس، درباره این موضوع گفت: «همه افرادی که نامزد انتخابات مجلس می‌شوند باید به منافع آینده کشور و منافع و حقوق مردم بیندیشند. نمایندگان مجلس نمایندگان ملت‌اند و باید در دو حوزه قانونگذاری و نظارت به بهترین شکل عمل کنند. در واقع باید قوانینی وضع شود که مستقیما مشکلات و گرفتاری‌های مردم را رفع کند و در حوزه نظارت هم نمایندگان باید بر دستگاه‌های اجرایی نظارت داشته باشند که قوانین را به درستی اجرا کنند. برای مثال در حوزه اقتصاد لازم است که همه نمایندگان تمام انرژی‌شان را بر رفع مشکلات معیشتی بگذارند زیرا اکنون بزرگ‌ترین مشکل مردم اقتصاد است. از سوی دیگر نمایندگان باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند تا دولت در مسیر درستی حرکت کند».

 

او ادامه داد: «نکته بعدی آن است که مجلس نباید تک‌بعدی باشد؛ به این معنا که نباید صرفا تمرکزش بر موضوعات فرهنگی یا سیاسی باشد و از اقتصاد غافل شود و البته بالعکس».

 

این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: «در مجلس یازدهم محاسن زیادی وجود داشت که باید در مجلس یازدهم این محاسن پررنگ‌تر و تقویت شود؛ از تخصص تا تعهد. نمایندگان ضمن اینکه باید تعهد کامل به نظام و مردم داشته باشند باید اِشراف کاملی به مسائل کلان کشور هم داشته باشند.  نگاه مجلس دوازدهم باید کلان‌محور و راهبردی باشد. یک سری از طرح‌های خوب در مجلس یازدهم مطرح شد اما به دلیل کمبود وقت به مجلس دوازدهم می‌رود که به هر حال نمایندگان بعدی باید آنها را به سرانجام برسانند. همچنین لازم است گام‌های مهمی در حوزه‌هایی مانند اشتغال و مسائلی که به طور مستقیم به زندگی مردم مرتبط است، برداشته شود».

 

جوکار در پایان درباره نسبتی که مجلس دوازدهم با دولت باید برقرار کند، گفت: «استقلال قوا به صراحت در قانون اساسی آمده است. قوا از یکدیگر مستقل‌اند و باید کار خودشان را انجام دهند اما در عین حال می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند تا کارها جلو برود. مجلس می‌تواند با قوه مجریه یا قوه قضائیه تعامل داشته باشد اما تعامل به معنی پذیرش بی‌قید و شرط هرآنچه دولت گفت، نیست. خوب است که مجلس و دولت همدل باشند و سعی کنند مسیر را بر یکدیگر هموار کنند اما اینکه فرضا دولت بخواهد دستوری بدهد و مجلس آن را اجرا کند، این حالت درست نیست زیرا اصل تفکیک قوا را زیرسؤال می‌برد»./ نامه نیوز

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.