تاریخ انتشار : شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۳۲
کد خبر : 3367

پیش بینی دبیر کل موتلفه از میزان مشارکت مردم در انتخابات

پیش بینی دبیر کل موتلفه از میزان مشارکت مردم در انتخابات
دبیرکل حزب موتلفه: با قاطعیت می‌گویم مشارکت مردم در انتخابات آتی بالای ۵۰ درصد خواهد بود.

آقای بادامچیان طبق قانون جدید انتخابات با موضوع پیش ثبت نام کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی مواجه هستیم. این قانون پیش ثبت نام چه تاثیری در سرنوشت انتخابات می‌گذارد؟ 

بادامچیان: این دوره طبعا ما با یک انتخابات پرماجرا و پرهیجان روبه‌رو خواهیم شد. تحلیل من که از اول پیروزی انقلاب در صحنه انتخابات همه‌جا حضور داشتم چه از طرف حزب جمهوری اسلامی و چه از طرف حزب مؤتلفه اسلامی، چه در انتخابات خبرگان که مسئولیت مستقیم داشتم و چه در انتخابات‌ها و ارتباط کامل با فراکسیون حزب جمهوری اسلامی در مجلس و امروز با فراکسیون مؤتلفه اسلامی در مجلس؛ مجموع نظر من این است که این دوره از انتخابات، ما یک دوره بسیار جالبی داریم که در دنیا ویژگی خاص خودش را دارد. انتخابات ما نه انتخابات آمریکا و انگلیس است که دارای دو حزب باشد و نه انتخابات کشورهایی مثل فرانسه و ایتالیا و نه به شکل انتخابات کشورهای کمونیستی برگزار می‌شود. بنابراین یک انتخابات ویژه جمهوری اسلامی است. نگاه به این انتخابات بسیار نگاه مؤثری است به شرط اینکه دقیقا روی آن کار کنیم و تحت‌‌تأثیر فضاهای دیگران پیش نرویم. اصل انتخابات متعلق به مردم است و مردم همواره حضور پیدا کردند و آن چیزی را هم که آنها خواستند معمولا انجام شده است.

یعنی در ۱۱ دوره انتخابات با همه تغییرات و مسائلی که در قوانین انتخاباتی پیش آمد در رابطه با شورای محترم نگهبان، مسأله صلاحیت‌ها و احراز صلاحیت‌ها، مسائل گروه‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی از شورای اولیه و ائتلاف بزرگ در مجلس اول و مجلس دوم تا مجلس‌هایی که همه‌نوع سلیقه در آن بودند و تا مجلس دهم که اکثریت دست اصولگرایان و بخشی هم در دست اصلاح‌طلب‌ها و میانه‌روها بود و در نهایت انتخابات مجلس یازدهم که تیپ‌های خاصی در آن حاضر هستند و البته در آن اصلاح‌طلب‌ها هم وجود دارند، می‌توان گفت ما یک انتخابات ویژه داشته‌ایم و حالا هم آمدند قانون جدید گذاشتند.

در این قانون هم از نظر ما چند نکته مهم وجود دارد. در این مجلس به دنبال انتخابات تناسبی بودند. ما با انتخابات تناسبی کاملا مخالف هستیم به این علت که انتخابات تناسبی حقوق منفردها را تضییع می‌کند و بعد هم با مبانی اصلی حقوق مغایر است. انتخابات تناسبی این است که اگر دو، سه حزب در یک انتخابات شرکت کردند مثل آلمان سپس محاسبه می‌کنند که مثلا از ۴ میلیون رأی تهران ۲ میلیون توسط یک حزب رای آورده بنابراین ۵۰ درصد آرا برای آنهاست، یک میلیون و نیم رای هم یک حزب دیگر آورده پس  ۴۰ درصد برای آن حزب است و ۵۰۰ هزار رأی هم دو، سه گروه به دست آوردند، پس یک‌ چهارم کرسی هم برای آن‌هاست.  این امر اشکالات متعدد حقوقی و مبانی عقلایی دارد. برای اینکه مثلا اگر حزب اول در این ۵۰ درصد و ۲ میلیون رای، به فرض با۲۰ نفر  حاضر شده، ۱۰ نفر نماینده می‌شوند و ۱۰ نفر بعدی را هم حذف می‌کنند. به ۱۰ نفر حزب بعدی که رأی اول را نیاوردند می‌گویند شما نماینده هم شوید. این تضییع حقوق ۱۰ نفر از گروه اول و خلاف مبانی حقوقی و فلسفه انتخابات است. به همین علت در مجلس انتخابات تناسبی مطرح شد، یک عده موافق و یک عده مخالف بودند و رأی هم آورد. ولی دوباره با نظارت مجمع تشخیص بررسی شد و به مجلس آمد و مجلس حذف کرد.

 

این رای آوردن و نیاوردن هم در سایه آزادی است که این آزادی بیان و عقیده هم بسیار خوب است و منفی نیست. البته در اصلاحاتی که انجام دادند چند نکته بسیار خوب است، یکی همین روند پیش‌ثبت‌نام است. من دو هفته قبل در جلسه فراکسیون مؤتلفه هم این موضوع را مطرح کردم که شورای نگهبان زمان بسیار محدودی در اختیار دارد تا افرادی که ثبت نام کرده‌اند را بررسی کند و زمان لازم برای بررسی صلاحیت‌ها را ندارد در حالی که چند هزار نفر هم شرکت کرده‌اند و اکثرا دکترا و مهندسی دارند و حق‌شان است که بخواهند نماینده شوند ولی تعداد زیاد است و شورای نگهبان درصدی را که عدم‌‌صلاحیت دارند، رد می‌کند و درصد زیادی را هم می‌گوید احراز صلاحیت نشد و آنها را به خاطر عدم احراز ‌صلاحیت رد می‌کند نه اینکه عدم صلاحیت داشته باشند، پس یک فرصت ۶ ماهه داده شود و فردی که می‌خواهد نماینده شود به شورای نگهبان اعلام کند و شورا هم در فرصت لازم نظر بدهد و اگر فرد ایرادی داشت، زمان برای اعتراض و رسیدگی و بررسی مجدد و اعلام نهایی به فرد به اندازه کافی باشد و اگر اعتراض هم نداشت که تکلیف خودش را فهمیده و نیاز نیست ۶ ماه زحمت بکشد و برای انتخابات زمینه‌سازی کند.

 

این موضوع بسیار مفید است، حتی بنده معتقدم اگر اجازه بدهند هرکسی که می‌خواهد نامزد شود به جای ۶ ماه، یکسال زودتر اعلام کند و شورای نگهبان هم در یک فرصت کاملا مفید به همه این‌ها رسیدگی کند، بنابراین این بخش آن خوب است.

بخش دوم این قانون به جبهه‌ها، احزاب و فهرست احزاب مربوط است که این هم کار را آسان می‌کند و شرکت‌کننده در انتخابات  فهرستی رای می‌دهد یعنی به جای اینکه اسم ۳۰ نفر را در تهران بنویسد، نام یک فهرست را می‌نویسد، حالا آنها که تک‌نماینده هستند، دو نماینده، سه نماینده هستند از بین ۱۲، ۱۵، ۲۰ نفر که آنجا هستند یک تا سه نفر را می‌نویسد. اما در تهران می‌خواهد ۳۰ نفر را بنویسد به جای آن ۳۰ اسم بنویسد مثلا می‌نویسد فهرست حزب مؤتلفه اسلامی، فهرست شورای وحدت، فهرست حزب پایداری و … هم نوشتن و هم خواندن و شمارش آن راحت می‌شود. بنابراین این بخش هم التزام خوبی است. اما اینکه گفته‌اند که فقط یک نفر در یک جبهه می‌تواند باشد این ممکن است حقوق احزاب و نامزدها را مورد اشکال قرار دهد، به دلیل اینکه ۴ تا حزب می‌خواهند از یک نفر حمایت کنند، چه اشکالی دارد؟ اما در این قانون می‌گوید شما فقط باید در فهرست یک حزب باشید. توضیح هم ندادند و اتفاقا در بحث قانون هم که من نگاه کردم می‌توان توضیح داد که اگر حزب یا کسی در یک فهرست انتخاباتی می‌آید، در فهرست‌های انتخاباتی دیگر احزاب اشکال ندارد باشد گرچه این فرد برای آن فهرست است اما بقیه احزاب می‌توانند از او حمایت کنند. اگر برای این حاشیه‌ نمایندگان محترم تبصره‌ای بر این قانون بگذارند این مشکل هم حل می‌شود وگرنه اصل این قانون هم خوب است به این دلیل که یک نفر در ۱۰ حزب و جبهه سجاده پهن نکند و نماز ‌بخواند، خب آدم یک‌جا نماز می‌خواند. البته ممکن است کسانی هم ایرادهای گوناگونی بر این قوانین داشته باشند که مشکلی نیست، ایرادات را بگویند که دوباره تصحیح شود.

 

 

در ۳۱ استان به اندازه کافی نیروی شایسته برای مجلس داریم

حزب موتلفه درباره این موضوع کاندیدای مشخص خود را اعلام کرده است؟ 

 

بادامچیان: بله، به این دلیل که ما در معاونت سیاسی یک مدیریت دائم انتخاباتی داریم از سال گذشته برنامه‌ریزی کردیم. برای حزب که مشکلی ندارد. یک حزب می‌تواند نامزدهای خود را به سرعت اعلام کند. حزب تشکیلات دارد برخلاف افراد منفرد که باید خودشان تصمیم بگیرند حزب در این زمینه آمادگی اینکه ثبت‌نام کند را دارد و در ۳۱ استان ما به اندازه کافی نیروی شایسته برای مجلس داریم.

 

مؤتلفه مستقلا به صحنه می‌آید

الان چند نامزد برای حضور در انتخابات دارید؟ 

 

بادامچیان: هنوز نامزدها نهایی نیستند. ما هم در اینجا یک پیش‌نامزد داریم و باید تابع قانون باشیم. حالا ممکن است ما بگوییم ۵۰ نفر از تهران ثبت‌نام کنند، نه به عنوان اینکه حتما نامزد آینده هستند، بلکه هنگامی که نزدیک انتخابات می‌شویم آنجا ببینیم وظیفه چیست. الان در پیش‌انتخابات بحث اصلی این است که مؤتلفه مستقلا به صحنه می‌آید؛ افراد را در سراسر کشور مشخص می‌کند و به ثبت‌نام می‌رساند. طبیعی است که بعد از ثبت نام هم مراحلی داریم:‌

 

یکی اینکه مرحله نهایی شدن فهرست در زمانی است که بتوانیم آن را اعلام کنیم. الان حزبی نمی‌تواند فهرست خود را اعلام کند و ثبت‌نام فعلی غیر از فهرست نهایی است. در آن زمان در بین کسانی که رفتند ثبت‌نام کردند، حزبی‌ها و غیرحزبی‌ها را بررسی می‌کنیم. از بین غیرحزبی‌ها اگر کسی باشد که شایسته‌تر از حزب ما باشد قطعا وظیفه ما این است که او را معرفی کنیم. اگر اینها از نظر ویژگی‌ها و شاخصه‌ها با هم برابر باشند، ما قطعا آن فردی که حزبی است را معرفی خواهیم کرد به این دلیل که او وابستگی به یک تشکیلات دارد، یعنی خودش تک و منفرد نیست و با یک مجموعه همراه است و پشتیبانی آنها را دارد و به خاطر این امتیاز اصلح است.

 

می‌دانید که در اسلام مبنا این است که اصلح باید انتخاب شود. اما اگر آن فرد غیرحزبی اصلح و شایسته‌تر از آن فرد حزبی بود، قطعا او را انتخاب می‌کنیم و به فرد حزبی‌مان می‌گوییم دنباله‌رو او باشد. چون پیامبر می‌فرماید: «من‌تقدّم على‌المسلمین‌» هرکسی خودش را در مسلمانان جلو بیندازد. چه برای نمایندگی و چه هر مسئولیت دیگری. «‌و هو یرى أنّ فیهم من هو افضل منه» و ببیند از او شایسته‌تر و بهتر وجود دارد؛ باز خودش را جلو انداخته است. «‌فَقَدْ خَانَ‌اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ المُؤمِنینَ» خائن به خدا، رسول‌خدا و مؤمنان است. چرا؟ چون آدمی که شایسته‌‌تر است اگر به مسئولیت برسد، بیشتر به مردم و دین و نظام و انقلاب و کشور خدمت می‌کند. آن وقت کسی که جلوی خدمت بیشتر را گرفته، این یک خیانت است، چه برسد به کسی که ناشایست است و اصلا شایستگی نمایندگی را ندارد و اصلا به درد نمایندگی نمی‌خورد. نه قانون‌نگاری بلد است و نه قانون‌نویسی، نه اصلا نظارت مجلس می‌داند چیست و نه هویت نمایندگی یک ملت را  می‌داند، چیست؛ کسی که می‌رود نماینده می‌شود، نماینده ۸۵ میلیون جمعیت امروز کشور است.

 

 

مشارکت مردم در انتخابات آتی بالای ۵۰ درصد خواهد بود

 

مشارکت مردم چند درصد خواهد بود؟ 

 

بادامچیان: به نظر من درصد بالایی خواهد بود. با همین قاطعیت می‌گویم که ان‌شاالله بالای ۵۰ درصد خواهد بود. چرا؟ معمولا تحلیل‌هایی که در انتخابات‌ها من برای بزرگان نوشته‌ام و موجود است، صحیح بوده است.

 

چرا می‌گویم بالای ۵۰ درصد شرکت داریم؟ اول آنکه مردم از مشکلات معیشتی راضی نیستند. همه می‌دانیم، می‌خواهند این را علاج کنند. علاج با تظاهرات و درگیری نیست. خودشان به رئیس‌جمهور رأی دادند. بنابراین نمی‌شود این را براندازند؛ بلکه باید با یک انتخابات آزاد و با مجلسی تحول‌گرا این قضیه را حل کنند. پس مردم برای حل مشکلات اقتصادی، معیشتی، مهار گرانی، مهار تورم، مسأله تکامل نظام و پیشرفت و رفع موانع تولید و این قضایا یک راه دارند و آن راه انتخاب نمایندگان قوی در مجلس است. بنابراین مردمی که عاقلانه و هوشمندانه در تمام این حوادث چهل و چند سال حضور داشته‌اند، قطعا برای حل مشکلات در انتخابات شرکت می‌کنند.

 

ما در انتخابات مجلس اول شنیدیم که تمام جریان‌ها و گرایشات سیاسی موجود در کشور از نهضت آزادی و جمهوری اسلامی تا مجاهدین خلق در انتخابات نماینده داشتند. اما امروز درصدی از مردم می‌گویند در انتخابات آینده ما نماینده‌ای نداریم که مطالبات ما را پیگیری کند. به طور مثال در دوره گذشته مجلس از جریان اصلاحات چهره‌هایی آمدند اما رد صلاحیت شدند در عوض چهره‌های رده پایین اصلاحات تایید صلاحیت شدند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.