ورود پررنگ نهادهای دولت سیزدهم به نفع جلیلی در رقابت انتخاباتی
کاندیداسنج| برخی از افرادی که در دور اول رای نداده بودند گفتهاند که نه تنها در دور دوم رای خواهند داد بلکه دیگران را هم تشویق خواهند کرد که رای بدهند. در نقطه مقابل کمپین جلیلی که اکنون با ملحق شدن تیمهای سایر نامزدهای اصولگرا تقویت شده است، درصدد ترمیم تصویر نگرانکننده شکل گرفته از اوست.
پخش فیلمهای او در میان زنان جوان از جمله این تلاشهاست. اما در کنار اینها، آنها یک کمپین منفی گسترده علیه پزشکیان راه انداختهاند که ممکن است در ادامه نتیجه عکس بدهد. زیرا در حال زیر پا گذاشتن برخی اصول اخلاقی است که هم جلیلی و هم اصولگرایان بر آنها تاکید دارند. پخش سخنان خصوصی افراد از جمله این اقدامات است که از نظر رایدهنده مردد میتواند غیراخلاقی محسوب شود.
تبدیل جلیلی به نامزد حاکمیت هم تسهیلکننده این قطبش است. برخی اخبار حاکی از ورود بخشی از نهادهای دولتی در حمایت از جلیلی است که میتواند ضمن جلب رای برای او در نواحی حاشیهای، باعث ترس و تحریک طبقه متوسط شهری شده و مشارکت آنها را در انتخابات دور دوم افزایش دهد. در نقطه مقابل ممکن است اصولگرایان استراتژی کاهش مشارکت را دنبال کنند، زیرا میدانند که هر چه مشارکت بیشتر شود احتمال پیروزی نامزد آنها کمتر میشود. استراتژی کاهش مشارکت میتواند با ناامید کردن رایدهنده از بروز تغییرات اساسی در صورت پیروزی پزشکیان باشد. اما تجربه نشان میدهد که چون فضا دوقطبی میشود، به تبع آن مشارکت هم بیشتر میشود و برنده افزایش مشارکت معمولا اصلاحطلبان و نامزد آنهاست. مناظرههای انتخاباتی دو نفره هم به دو قطبی شدن فضا کمک میکند، زیرا نامزدها در این نوع مناظره نمیتوانند موضوعات مهم را بدون جواب بگذارند یا جواب صریح به آنها ندهند.
بنابراین کمپین جلیلی راه دشواری برای برگرداندن آرای پزشکیان در میان مردم عادی دارد. از طرف دیگر کمپین او باید سه کار را همزمان انجام دهد تا بتواند پیروز شود. نخست اینکه مشارکت را به زیر 40درصد کاهش دهد. دوم اینکه آرای مردد را قانع کند به پزشکیان رای ندهند و سوم اینکه در کنار آرایی که از سبد رای قالیباف بر میدارد بخشی از آرای مردد را هم جذب کند. مشکل اصلی کمپین پزشکیان آرای تحریمی است. او باید پیام روشنی به آنها بفرستد بیآنکه آرای مردد را بترساند. کمپین جلیلی با تمرکز بر مساله بنزین سعی دارد آرای مردد را از او دور کند. از طرف دیگر بخشی از این آرای تحریمی، روشنفکران و کارآفرینان و حرفهایهایی هستند که تریبون و صدا دارند و به نوعی گروه مرجع محسوب میشوند.
برچسب ها :انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ، سخنگوی دولت رئیسی ، سعید جلیلی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰