تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
کد خبر : 5225

چند درصد مردم در انتخابات روز جمعه رای می دهند؟

چند درصد مردم در انتخابات روز جمعه رای می دهند؟
بر اساس آخرین موج نظرسنجی انجام شده توسط ایسپا(مورخه ۷ و ۸ اسفندماه)، میزان مشارکت در انتخابات ۴۱ درصد برآورد شده که  نوسان مثبت یا منفی دودرصد برای آن پیش بینی شده است.

کاندیداسنج| بر اساس آخرین موج نظرسنجی انجام شده توسط ایسپا(مورخه ۷ و ۸ اسفندماه)، میزان مشارکت در انتخابات ۴۱ درصد برآورد شده که  نوسان مثبت یا منفی دودرصد برای آن پیش بینی شده است.

تغییر پیش‌بینی‌ها درباره مشارکت انتخاباتی مجلس دوازدهم؛ رشد قریب ۱۰درصدی طی یک‌ ماه و نیم

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به منظور بررسی مشارکت سـیاسی مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در تاریخ ۷ تا ۸ اسفندماه ۱۴۰۲ سومین نظرسنجی در مقیاس ملی را اجرا کرده‌است.

این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت بالای ۱۸ سال کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) با اندازه نمونه ۵۱۲۱ نفر به شیوه مصاحبه حضوری اجرا شده است.

بنا بر نظرسنجی ایسپا که طی سه مرحله انجام شده، افزایش محسوسی در روند حضور مشارکت‌کنندگان دریافت می‌شود به نحوی که تخمین این مرکز از حضور حدود ۴۰ درصدی مردم در کل کشور حکایت دارد.

در میان افرادی که گفته‌اند «قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند» رشد ۳۴درصدی از در بازه زمانی ۴۰ و ۵۰ روزه اخیر مشاهده می‌شود به گونه‌ای که تخمین میزان مشارکت در هفته آخر دی ماه از ۲۸.۶ درصد به ۳۸.۵ درصد رسیده است.

در سوی مقابل در اردوگاه تحریم‌کنندگان انتخابات شاهد کاهش ۱۷درصدی بوده‌ایم به نحوی که افرادی که گفته‌اند «به هیچ وجه در انتخابات شرکت نمی‌‌کنند» در بازه زمانی ۴۰ و ۵۰ روزه خیز از ۳۸.۲ درصد به ۳۲.۶ درصد کاهش پیدا کرده‌اند.

ممتنعین این نظرسنجی نیز در دو بخش جمع‌بندی و استخراج شدند به نحوی که افرادی که تا زمان مصاحبه تلفنی «هنوز تصمیم به شرکت یا عدم شرکت نگرفته‌اند» از ۱۸.۷ به ۱۶ درصد رسیدند. طیف دیگر ممتنع به افرادی مربوط می‌شود که بیان داشته‌اند «احتمال کمی دارد که در انتخابات شرکت کنند». میزان این افراد نیز از ۶.۵ درصد به ۵.۴ درصد رسیده‌ است.

مشارکت در انتخابات

مشارکت در انتخابات

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.